الثلاثاء، 10 فبراير 2009

قملة الأفكار والبرغوت عمار اللى نط اتحرق فى النار

وحشتونى جدا جدا, وانا كنت ناوية اكتب خواطر واشعار.. بس قلت لازم احكيلكم الأول على حكاية قملة الافكار.. والبرغوت عمار اللى نط اتحرق فى النار.
ودى طبعا رسالة تانية من رسايل بنات حوا.. بس المرة دى لأدم الرخم اللى بيتأمر وهو قاعد مأنتخ على كرسى العررررررررررررش بتاعة.. والقصة دى بقى عبرة (لمن لا يعتبر من المأنتخين منكم يا صنف الرجال وقاعد يتأمر فى الولايا ليل ونهار).. - قملة الأفكار والبرغوت عمار اللى نط اتحرق فى النار -
كان ياما كان.. يا سعد يا اكرام.. ولا يحلى الكلام.. الا بذكر النبى "عليه الصلاة والسلام"

فى يوم من الايام.. فى سالف العصر والاوان.. كان فيه قملة اسمها قملة الافكار.. وبرغوت اسمة البرغوت عمار.. كان بينهم قصة حب مشعللة واتجوزوا.. وفي يوم من ذات الايام البرغوت الهمام عمار.. قال لحبيبة قلبة قملة الافكار.. ما تيللا بقى اعملى الاكل وحطيه على النار.. انا جعان ومش قادر على الانتظار.. وطبيخك بيقعد يتطبخ ليالي طوال.. ومبيطلعش جميل.. وغيرك على كفوف الراحة يتمنانى يشيل.. والصبايا منتظرينى فى طابور طويل.. وظل على هذا الموال الطويل.. فوضعت قملة الافكار صينية البطاطس على النار قبل ان يفيض بها الكيل.. وخرجت تشترى باقى الخضار.. وقالت للبرغوت المنكوت "ابقى خللى بالك من اللى على النار" فلم يقدر البرغوت الفلحوص على الانتظار.. وكعادة صنف البراغيت.. بمصهم للدماء المقيت.. عندما يدخلون الى المطبخ ويخلوها بزرميط.. دخل الى المطبخ عمار الغتيت.. فلم يستطع التفريق بين الخيار أوالبسكويت.. وبعد كثير من العناء.. فى البحث عن البطاطس بين الجزر والبازلاء.. وجد عمار صينية البطاطس.. وبكثير من الطفاسة راح فيها غاطس..

فتصاعد الكثير من البخار اثر احتراق البرغوت عمار.. بعدما نط واتحرق فى النار.. وكان هذا عندما عادت من الخارج قملة الأفكار.. وفى كلتا يديها شنط الخضار.. وقليل من اللحمة من عند الجزار.. وقالت اين انت يا زوجى المغوار.. فاننى اشم رائحة الحريق.. منذ ان كنت على اول الطريق.. ولم تجد قملة الافكار.. اى اثر لزوجها البرغوت عمار.. وذهبت لتقلب الطعام على النار.. فوجدت ما يلفت الانظار.. حيث ان زوجها العزيز البرغوت عمار.. يتلوى من الآلام الحارقة للنار.. فأزاحت كل ما كان فى الطريق.. لتطفىء الحريق.. وتنقذ زوجها قبل ان يصبح من الماء بعد النار غريق.. وبعدما افاق.. وحاول ان يخفى وقعتة السودة بالخناق.. لم يجد عن الشكر بديل.. بعدما اصبح ذليل.. أمام شجاعة زوجته الباسلة.. فى انقاذ أحواله المائلة.
وبس كدة خلصت حكاية قملة الافكار والبرغوت عمار اللى نط اتحرق فى النار.. ونطلع منها برسالة بسيطة.. لأصدقائى الرجالة اللى دايما عاملين زيطة.. ياريت تبطلوا تأمير وامشوا جنب الحيطة.. لحسن تقعوا فى زوجة عبيطة.. وتحاولوا التخلص منها بمحاولات مستميتة.. فمينوبكوش الا الغرامة.. وتفيقوا فى ندامة.. بعد تصرفاتكوا الهدامة.

اصحى يابنى انت وهو بقى وبطلو تأمير فى خلق الله لحسن يطلع على عنيكوا من الاخر واللى مش عاجباه مراته او خطيبتة يهز (طولة) كدة شوية ويساعدها علشان ميقلبهاش حريقة ودمار زى الواد البرغوت عمار وفى الاخر ياخد على دماغة. اه وحاجة كمان ياريت تتعلم منك له شوية فى المطبخ علشان على الاقل تأكلوا نفسكوا فى غياب بنات حوا.. مش كل ما المودام أو الماما تخرج أو تسافر ترجع تلاقى الشقة بزرميط.. وانت قاعد عامللى فيها عم العبيط.

وبلهجة اخرى...
حسس زوجتك او اهل بيتك انك بتحرص على عدم تعبهم وبينلهم دايما تقديرك للمجهود الجبار اللى هم بيعملوة وياريت لو تساعدهم شوف ساعتها هتكبر فى نظرهم قد ايه, وكمان كونك راجل بيعرف يطبخ دى حاجة عمرها ما كانت عيبة وصدقنى هتنقذك فى مواقف كتير.. بس كدة خلصت الرسالة.

الثلاثاء، 3 فبراير 2009

بنات حواء: رسالة من الحمام.. (النظافة من الإيمان)

أيوة محدش يستغرب.. الموضوع فعلا اسمة رسالة من الحمام
-الكلام ممكن يكون حقيقى وممكن يكون مش حقيقى لكن بيحصل.. بس خلاص-
واللى بيتقرف انا بحذرة من الموضوع اهو علشان مينصدمش ومعنوياتة تتقرف ويغمن عليه.. وقد اذعر من زرزر
(الصورة دى حطيتها رأفة بحالكم من الصور الجاية)
بصوا بقى.. انا كنت ناوية اكتب موضوع عن البنات علشان الرجالة تحاول تفهم البنات بتفكر ازاى
(مجنون اصلا اللى يفكر انه عمرة هيعرف البنات عايزة ايه او بتفكر ازاى.. اذا كنت انا نفسى معرفش)
فكنت هكتب شوية اسئلة كانهم تاج كدة واجاوب عليهم.. بس لقيت الموضوع وسع قوى والاسئلة دى هتاخدلها ييجى عشرتاشر صفحة فقلت لنفسى يا بت يا منوش اول حاجة تضايقك اعملى موضوع عنها
ودى اول رسالة أوجهها للرجالة اللى مش حلوين اللى مسمعوش كلمة "النظافة من الايمان" قبل كدة.. المهم
قوم ايه فى لحظة من ذات اللحظات الحرجة وانا بتمخطر كدة وداخلة التلاويت فتحت الباب فإذ بى تأخذنى الصاعقة وتجحظ عيناى وأرقع بالصوت أن أن أااااااااااااان (ما هذا اللذى ارى وأشم.. التلاويت مش نضيف.. التلاويت مش نضييييييييييييييييييييييييييييييييييف)

وها أنا الان اقف امام باب التلاويت مطأطئة الرأس وذليلة ومنكسرة وقرفانة بعيد عنكم (والزنقة هتموتنى.. بس عليا النعمة ما ادخل التلاويت غير لما اخر واحد كان هنا يدخل يزيل اثار الجريمة الشنعاء دى).
المهم قلت اشغل لنفسى بأى حاجة واحط غسلة فى الغسالة واشغلها فدخلت الم الغسيل اللى مش نضيف من الأوض.. فتهاديت حتى وصلت الى حجرة أخى المصون
المهم دخلت الحجرة فإذ بى تأخذنى الصاعقة مرة اخرى (انا مش عارفة هى الصاعقة دى مستقصدانى وللا ايه) ورأيت المنظر المهبب اخو المنظر اللى فى الصورة دة بعيد عنكم وقلت ربنا يهديه
طبعا انتوا متشوقين تعرفوا حصل ايه (ولا متشوقين ولا حاجة.. دة انتوا تلاقيكوا بتندموا على اللحظة اللى ضغطوا فيها بالماوس على الموضوع ابو ريحة دة)
لو كنتوا فاكرين انى لميت الغسيل دة تبقوا غلطانين.. لانى من اصحاب اسلوب الثواب والعقاب

انا قعدت صابرة ومستحملة ومستنية (وانا مفروسة وبهرى وانكت فى نفسى وعمالة ابرطم بالكلام) لغاية ما وصل ورحت قايلة اللى عندة غسيل يحطة فى سبت الغسيل واللى يدخل الحمام يبقى يفتكر ان النظافة من الايمان ورحت معلقة يافطة على باب الحمام مكتوب عليها "من فضلكم حافظو على نظافة دورة المياه.. واللبيب بالاشارة يفهم"

بس كدة اول رسالة خلصت واوعدكم ان الرسايل الجاية متبقاش مقرفة كدة.. هعهعهعهع منتوا لازم تشموا اللى انا شميتة علشان تحسوا بيا امال اصدقاء بلوجرية على الفاضى يعنى.